start hier

11 juni 2013

augustus 1, 2013 | Gepost door: | Nieuws |

Via LinkedIn kreeg ik contact met Hans Veldsink, directeur van de Klokbeker in Zwolle. Zijn school (BO) heeft speciale aandacht voor hoogbegaafde leerlingen en wordt begeleid door GelukkigHB van Rineke Derksen. Met ons drieën hebben we een zeer geanimeerd gesprek gehad over onderwijs, inspectie, leren en ontwikkelen. Wat ik vertelde over hoogbegaafde leerlingen herkende hij wel en mijn oplossing, de Boxschool paste daar goed in. Het was natuurlijk alleen jammer dat het nog maar een concept was. De Klokbeker is overigens een fijne school met tal van mogelijkheden voor de leerlingen. Veel ruimte om zelf te ontdekken en zelf te ontwikkelen. Het “leren” zit hierin verweven zoals vaak in het onderwijs. De focus is of op leren of op ontwikkelen waarbij de andere kant meer of minder meespeelt. Het mooie van de Boxschool is dat het beide de prioriteit geeft die het verdient en dat kan vanwege de individuele benadering van leren en de “samen-benadering” van het ontwikkelen. Wat ik merkte tijdens dit gesprek was dat leerlingen m.b.v. dit concept kunnen “bewijzen” dat ze intelligent zijn naar zichzelf toe en naar anderen. En dit is zeker voor hoogbegaafde leerlingen erg belangrijk omdat in een vrijere setting zij niet makkelijk aanvoelen wat “genoeg weten” eigenlijk is. Wanneer weet je genoeg af van breuken of van klokkijken? Zeker als je als leerling daar langere tijd mee moet stoeien, kan dat leiden tot verwarring over de verworven kennis. Met de Boxschool is de toets een ijkpunt, een basis waarop verder gebouwd kan worden. En dan wordt de instelling en vraagstelling van de leerling ook op een hoger plan gezet omdat de leerling het niveau vanuit de maatschappij en het eigen niveau kent. Het leuke was dat een leerling haar portfolio zocht voor een bespreking met haar juf. Hans had deze meegenomen ter illustratie van hun volgsysteem. De leerling was zeer bezorgd over waar haar portfolio was en ik kreeg het gevoel alsof ze dacht dat haar kennis of haar intelligentie in die portfolio zat i.p.v. in haar hoofd. En ergens is dat ook zo want als de portfolio echt kwijtraakt dan is ze al haar aanwijsbare verworvenheden ook kwijt. Een onderdeel waar ik nog wel verder over na kan denken.

/