Betekenis voor leerlingen

De leerling voert de activiteiten uit die vermeld staan in de persoonlijke agenda. Deze agenda wordt beheerd en gevuld door de leerling zelf. Per schooldag zijn er vier dagdelen. Middels deze agenda wordt ook gezorgd voor optimale benutting van het schoolgebouw.

De leerling kiest uit dagdeelactiviteiten zoals leren, sport, muziek, overleg, voeding, constructie, debat, brevet, etc.. De leerling kan deze activiteit agenderen(soms in overleg) of met andere leerlingen de activiteit agenderen.

De leerling beheert ook het leerlingvolgsysteem. Daarin worden alle activiteiten en vorderingen van de leerling gearchiveerd.

De leerling kan alleen of in een groep speciale activiteiten organiseren in overleg met de leerkracht.

Elke leerling heeft een oudere buddy als vertrouwenspersoon en elke leerling is een buddy voor een jongere leerling. Naast deze ondersteuning kan de leerling overleg hebben met de eigen leerkracht.

Voor het uitvoeren van bepaalde activiteiten is een brevet nodig. Een veiligheidsbrevet voor de keuken, bijvoorbeeld. Zonder brevet mag een leerling bepaalde activiteiten niet uitvoeren.

Tijdens de activiteit ‘leren’ kan de leerling kiezen uit de onderwerpen die beheerst moeten gaan worden voor het basis- voortgezet- en start-universitair onderwijs. Deze onderwerpen zijn gestoeld op de kerndoelen en eindtermen, opgesteld door de overheid. Per onderwerp krijgt de leerling informatie over waar het onderwerp vandaan komt, waar het voor gebruikt wordt en wat het onderwerp precies omhelst. Dit wordt op meerdere manieren voorgelegd aan de leerling die zelf kiest wat hij/zij er mee doet. Is een onderwerp volgens de leerling voldoende afgerond,  dan agendeert de leerling een toets om te zien en te ervaren hoe goed hij of zij het onderwerp onder de knie heeft. Deze toets geeft het niveau aan van de leerling. Hij of zij kan ontevreden zijn over dit niveau en kan na verbetering de toets wederom afleggen.

De leerling kan altijd alle onderwerpen bekijken en oppakken. Het uiteindelijke niveau van de leerling wordt bepaald door de resultaten van alle toetsen.

Elke leerling kan in overleg mensen van buiten school uitnodigen voor een activiteit. Een leerling kan ook zorgen voor deelname of organisatie van bovenschoolse activiteiten zoals landelijke toernooien.

Eén gedachte over “Betekenis voor leerlingen”

  1. Hallo Willem,

    Dit is nu precies waar ik al jaren van droom!
    Op deze manier zouden leerlingen weer gerespecteerd worden aangesproken. Krijg je weer gemotiveerde leerlingen die zich vrij voelen en blij zijn te mogen leren.
    Ik zie op dit moment zoveel ellende in het huidige schoolsysteem.
    Ik wil hier graag meer van weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *